יין ובריאות

יין זה בריא ? !

מה כבר לא אמרו על יין? מאריך את תוחלת החיים,  מונע התקפי לב וסרטן ואולי המתכון האידיאלי נגד השמנה?

הצוות של יקב בהט מזמין אתכם להצצה במחקרים שילמדו אתכם איזה יין כדאי לשתות וכמה.

"הפרדוקס הצרפתי"

"הפרדוקס הצרפתי"… מצלצל לכם מוכר? הנה תזכורת קצרה: מדובר במחקר ידוע, שמצא כי הצרפתים סובלים פחות ממחלות לב וכלי דם, בהשוואה לאמריקאים. ממצא זה מפתיע לאור העובדה שהתפריט הצרפתי עתיר בשומן ורווי בכולסטרול, הנחשבים כגורמי סיכון למחלות אלו. אכן פרדוקס! ההנחה היא שהכול טמון בהרגל הצרפתי לשתות כמות סבירה של יין אדום, באופן יומיומי.

יותר בריא לשתות יין אדום ישראלי!

היין האדום, להבדיל מהיין הלבן, עובר את תהליך התסיסה יחד עם קליפתו. בקליפת הענב מצויים פוליפנולים, שהם למעשה נוגדי חמצון טבעיים. נוגדי החמצון מנטרלים רדיקלים חופשיים בגופנו, אשר פוגעים בתאים ועלולים לגרום לסרטן, מחלות לב וכלי דם וגורמים להזדקנות. כאשר מכינים יין אדום משאירים את הקליפה זמן רב בתוך מיץ הענבים והפוליפנולים נספגים בו ונשארים שם גם לאחר הפיכת המיץ ליין. חשוב לציין שריכוז הפולפנולים שונה בין סוגי היין השונים ולעתים גם באותו סוג של יין משנות בציר שונות. זאת, משום שהיין מושפע מסוג האדמה בה גדלו הגפנים, סוג הענב, מזג האוויר ועוד. בהקשר זה, נציין שהיין הישראלי מכיל כמעט פי שתיים פוליפנולים מאשר יינות זרים. תהליכי הייצור של סוגי היינות השונים מביאים לכך שליין האדום יש יכולת נוגדת חמצון גבוהה פי 20 מזו של היין האדום המתוק ופי 4 מזו של היין הלבן.

 

יין ובריאות

  • יין ישמח לבב אנוש – הפוליפנולים מעכבים את חמצון הכולסטרול ה"רע" (LDL) – הגורם המרכזי  להתפתחות טרשת העורקים (מחלה שבה עודפי הכולסטרול שוקעים בדפנות העורקים וגורמים לסתימתם). כמו כן, צריכתם מונעת מטסיות הדם להידבק זו לזו ובכך מפחיתה את הסיכון להיווצרות קרישי דם, הגורמים להתקפי הלב. יתרה מכך, מחקרים מצאו ששתייה מתונה של יין עשויה למנוע התקף לב שני למי שסבל בעבר מהתקף לב.
  • יין מעכב התפתחות של סרטן – מחקרים שונים מצאו שאותם כימיקלים נוגדי חמצון, שמקורם בקליפת הענב ומצויים ביין האדום, מדכאים את התרבותם של תאים סרטניים. מחקרים נוספים בתחום זיהו את הרסווראטול (ידוע גם בכינוי רסיוורטרול) (סוג של פוליפנול) כמשמעותי במיוחד בתחום זה.
  • יין לחיים! – מחקר חדש שפורסם מצא כי הרסווראטול יעיל גם לעיכוב ההזדקנות ולהארכת תוחלת החיים.
  • יין לשמירה על הגזרה – שלושה מחקרים שעסקו בקשר שבין שתיית יין להשמנה מצאו שאלו השותים בצורה מתונה ויומיומית נמצאים בסיכון נמוך יותר להשמנה, בהשוואה לאלו המתנזרים מהטיפה המרה ולצרכני השיכר הכבדים. כמו כן, הם נמצאים בסיכון מופחת (של 54%), ללקות בהשמנת יתר. יחד עם זאת, מזהירים החוקרים, שתיית אלכוהול איננה שיטת הרזייה חדשה!
  • בנוסף, טוענים מחקרים ששתייה מתונה וקבועה של יין יעילה עבור מספר מצבים ומחלות, ביניהם: הפחתת הסיכוי למחלת האלצהיימר, לחץ דם גבוה, הסתיידות עורקים,  קטרקט, ושבץ מוחי.

גם ליין הלבן יש מה להציע:

במחקרו של  פרופ' הולגר שונמן, מאוניברסיטת בופלו בניו-יורק, נמצא שיין אדום עשוי לעשות טוב ללב, אבל הריאות מעדיפות יין לבן. החוקרים מצאו ששתיית יין לבן קשורה באופן הדוק עם תפקודי ריאה טובים יותר. עוד הם מציינים במחקרם, שתפקודי ריאה יכולים לשמש סמנים לבריאות הכללית ולמעשה, הם מנבאים טובים מאד גם למחלות לב.

מהי "הכמות הסבירה"?

שתייה מתונה משמעותה כוס יין אחת ביום עבור נשים ועד שתי כוסות עבור גברים.

לנשים מומלץ לשתות מחצית מהכמות המומלצת לגברים, כי אצל נשים יש בכבד כמחצית מכמות האנזים המפרק את האלכוהול, ולכן האלכוהול נשאר בדמן יותר זמן.

זכרו, כמו בכל דבר טוב, גם כאן אין להגזים והמפתח הוא במידה ובכל מקרה חשוב לא לערבב שמחה בשמחה ולזכור שאם שותים, לא נוהגים!